dinsdag 10 augustus 2010

RECEPT: Chocolade cupcakes met botercrème

Aangezien Twitterland de laatste tijd erg cupcake-minded was, heb ik vorige week zelf ook wat cakejes gebakken. Nouja, wat. Het waren er 36. xD Dit is maar 1 van de drie cakeblikken.


Foto's werden gemaakt met mijn gsm, dus de kwaliteit is niet super.


Het zijn dus chocolade cupcakes geworden met lila botercrème en roze versieringen. Lekker girly.


Hoe maak je deze nou zelf? Dat is niet zo moeilijk maar wel calorific. ;) Ik geef jullie mijn recept voor erg veel cakejes maar je kan de hoeveelheden ook gewoon de halveren, dan zijn het er nog 18.

Voor 36 chocoladecakejes:
- 8 eieren
- 500 gram zelfrijzende bloem
- 500 gram boter
- 500 gram witte suiker
- 8 eetlepels cacaopoeder (niet afgestreken, er mag een serieuze hoop op je lepel!)
- 36 cakepapiertjes
- metalen cupcake bakvormen
(het kan ook zonder, maar dan zullen je cakepapiertjes uitzakken en dan heb je platte cupcakes...)

Verwarm je oven voor als dat nodig is. 160 graden is ideaal.

Zorg dat je boter voldoende mals is. Thuis leg ik het pak een halfuurtje op het aquarium (dat is lekker warm van de lampen, dus dan smelt ie), maar je kan de boter ook even in een schaal in de microgolfoven doen of op voorhand uit de koelkast halen. Als het maar zacht is. Oppassen met de magnetron, zacht betekent niet vloeibaar!
Meng de boter met de suiker. Ik gebruik hiervoor een houten lepel maar het kan ook met een elektrische mixer natuurlijk. Wat je zelf handiger vindt...
Voeg de eitjes toe. Je gooit ze er best niet alle 8 tegelijk in, dat wordt moeilijk om om te roeren. Ik doe het per twee.
Mix nu de bloem en het cacaopoeder in het deeg. Voorzichtig en langzaamaan, anders zal je de bloem door de keuken zien vliegen!

Zet je cakepapiertjes in de metalen bakvorm en schep dan in elk papiertje ongeveer een eetlepel deeg. Je moet het papiertje echt niet volledig vullen want de cakejes gaan behoorlijk rijzen.

Oven op 160 graden en dan een 30 à 35 minuutjes laten bakken.
Lekkernijtjes uit de oven halen en probeer ze meteen uit de bakvorm te wrikken, dan koelen ze egaler af dan in de vorm. Ik gebruik een mes dat ik tussen het cakepapiertje en de bakvorm wrik en de gaan ze er makkelijk uit. Best laten afkoelen op een rooster zodat ook de onderkant koele lucht krijgt.


Voor de botercrème:
- 250 gram boter
- 500 gram bloemsuiker/poedersuiker/icing suiker
- 2 eetlepels melk
- smaakstof naar keuze
- kleurstof naar keuze

Zorg opnieuw dat de boter goed zacht is. Gebruik nu maar je elektrische mixer want botercrème roeren is zwaar werk. Klop eerst je boter op. Door het kloppen wordt die veel lichter van kleur. Alvorens je de suiker erbij doet, moet de boter een beige, bijna witte kleur hebben. Geen gele dus!
Voeg nu heel langzaamaan de suiker toe. Als je een elektrische klopper gebruikt moet je echt voorzichtig zijn, bloemsuiker vliegt ook graag rond in je keuken. Roer steeds kleine hoeveelheden in de boter tot alle suiker erin zit.
Roer nu ook de melk in het mengsel.
Voeg eventueel een smaakstof toe (heb ik niet gedaan, ik ging oorspronkelijk violetjes gebruiken maar Vriendje lust dat niet, dus is het gewone botercrème geworden). Wees hier erg voorzichtig mee en proef regelmatig. Een paar druppeltjes kunnen al heel sterk smaken!
Meng er daarna kleurstof in. Ik gebruikte rood en blauw om een lila kleurtje te krijgen maar ja kan ook voor knalgeel, grasgroen of smurfblauw gaan, natuurlijk. ;) Je hebt best veel nodig om zo'n grote massa te kleuren. Ik gebruikte een vijftiental rode druppels en een tiental blauwe.
Houd er rekening mee dat niet alle kleuren even sterk kleuren: blauw is een erg sterke kleurstof, geel is vrij zwak. Je hebt dus veel minder blauw nodig dan bijvoorbeeld geel om een fel effect te krijgen.


Afwerking:
- botercrème
- eetbare versierseltjes


Gebruik een spuitzak als je die hebt om de botercrème op je afgekoelde cakejes aan te brengen. Anders zijn er nog wat makkelijke alternatieven: smeer de botercrème er gewoon op voor een vlak effect. Een mes kan helpen. Of neem een sandwichzakje. Schep er wat botercrème in, knijp die allemaal naar een hoek van het zakje en knip dat hoekje eraf. Groot hoekje voor dikke "drollerige" toefjes, klein hoekje om bijvoorbeeld op je cakejes te schrijven. Werkt prima.
Gooi er tenslotte wat versierseltjes overheen. Je kan kant-en-klare versieringen kopen, maar ook hagelslag, m&m's, snoepjes,... zijn leuk. Ook snoeppapier kan mooi zijn, want je kan het in allerlei leuke vormpjes knippen. Als je je echt wil laten gaan, kan je marsepein kopen (of maken?) en die in creatieve vormpjes kneden. Ook daarop kan je kleurstof gebruiken.


Veel bak- en versierplezier!

8 opmerkingen:

  1. Mmm als ik eens tijd heb wil ik dat ook eens maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze waren jummie! Ik heb de eer gehad deze te mogen proeven, en ze zijn verslavend lekker. Nu ga ik ze deze week waarschijnlijk zelf ook maken voor mijn bezoek :-p

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Recept goedgekeurd! Kheb 18 cupcakes gemaakt, en één cake van het deeg en alles smaakt heerlijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ziet er lekker uit :D bedankt voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen